Den kontantlösa, säkra och realtidsbetalningsmetoden online - PayNow - lanserades och marknadsfördes 2017 för både konsumenter och företag. PayNow, som introducerades av Association Bank of Singapore (ABS), var ett direkt svar på en ökad efterfrågan på ett mer bekvämt och effektivt sätt att överföra avgifter och ta emot pengar.
PayNow övervakas av Monetary Authority of Singapore (MAS) och erbjuder en förbättrad överföringstjänst som gör det möjligt för kunder hos fjorton deltagande PayNow-banker att skicka och ta emot Singapore Dollar (SGD)-medel från ett Singapore bankkonto till ett annat. Dessa deltagande banker inkluderar, men är inte begränsade till, Citibank Singapore Limited; DBS Bank/POSB; HSBC; Maybank; OCBC Bank; Standard Chartered Bank; och United Overseas Bank.
Alla kunder och företag kan registrera sig för PayNow-tjänsten genom att helt enkelt använda deras Singapore-registrerade mobilnummer, Singapore National Registration Identity Card eller Foreign Identification Number, UEN-företagets registreringsnummer eller virtuella betalningsadress. Användare kan sedan överföra SGD-medel från ett bankkonto eller e-plånbokskonto till ett annat via nätverket Fast and Secure Transactions (FAST). Detta är en reglerad och standardiserad betalningsbana som säkerställer säker interoperabilitet mellan betalningsleverantörer.
En QR-kod kan också skapas åt dig när du använder PayNow Mobile proxy. Det är tillgängligt när du registrerar ditt mobilnummer med PayNow via DBS/POSB digi bank/iWealth och kan delas för att enkelt ta emot pengar via ditt PayNow-registrerade mobilnummer.
När det är kopplat till andra grannländers betalningsleverantörer som Stripe, DuitNow, UPI och PromptPay, ger PayNow en innovativ möjlighet för singaporeaner att omedelbart göra gränsöverskridande betalningar och vice versa i länder som Malaysia och Thailand.
Den pålitliga betaltjänsten är tillgänglig 24/7, 365 dagar om året och sparar kostnader för kunderna, eftersom avgiften är betydligt lägre än kort i Singapore.