I en onlinekasino som accepterar kreditkort, kan spelare bestrida och återställa bedrägliga eller olagliga kreditkortsdebiteringar genom att använda system för tvist och återkrav. Dessa åtgärder är på plats för att skydda kortinnehavare mot bedrägliga avgifter när de använder säkra betalningsmetoder som kreditkort.
En tvist uppstår när en kortinnehavare ställer tvivel om en transaktion, vanligtvis på grund av ett fel i debiteringen, en underlåtenhet att tillhandahålla de utlovade varorna eller tjänsterna eller allmänt missnöje med transaktionen i fråga.
Kortinnehavaren måste ringa den utfärdande banken och ge detaljer om den omtvistade transaktionen. Banken genomför sedan en utredning och tar kontakt med betalningsprocessorn för onlinekasinokreditkortet för ytterligare information och bevis.
När en tvist lyckas kan den utfärdande banken avbryta transaktionen från kreditkorts onlinekasinot, en process som kallas återkrav. Banken för sedan över pengarna från casinots konto till kundens. Onlinekasinot med riktiga pengar riskerar att förlora pengar, betala mer i bearbetningskostnader och få sitt rykte skamfilat om kunder bestämmer sig för att bestrida transaktionerna.
Starka säkerhetsmetoder, tydliga villkor och hjälpsam kundhjälp är vanliga strategier som används av de bästa onlinekasinon med kreditkort för att minska antalet konsumentklagomål och återkrav.
Som ett resultat av risken för bedrägligt beteende eller missbruk av återkravssystemet, kan ett onlinekasino som accepterar kreditkort också flagga och förbjuda spelare som ofta initierar återkrav.